8 hverdagslige kurer for lavere kolesterol

Høyt kolesterol skyldes ofte usunne livsstilvalg, som et kosthold rikt på mettede fettsyrer og lite fysisk aktivitet. Faktorer som fedme, røyking, overdrevet alkoholinntak, alderdom, genetikk, høyt blodtrykk, diabetes, nyre- og leversykdommer øker alle risikoen for å utvikle høyt kolesterol.

Kolesterol er en fettsubstans i blodet som kroppen er avhengig av for å bygge og vedlikeholde cellemembraner, konvertere solskinn til vitamin D, samt en rekke andre viktige funksjoner. Likevel er høyt kolesterol, også kalt hyperkolesterolemi, en usunn helsetilstand som kan føre til alvorlige, og noen ganger dødelige, helseproblemer. Overflødig kolesterol samler seg langs arterienes årevegger, og øker risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Kolesterolet i blodet deles oftest i tre hovedkategorier: LDL (low-density lipoproteins), HDL (high-density lipoproteins) og triglyserid. Av disse anses HDL være «det gode kolesterolet», mens for høye nivåer av LDL og triglyserid kan være skadelig. Kolesterolnivået i blodet bør normalt sett holdes under 200 mg/dl (milligram pr desiliter blod), og stiger nivået til over 240 mg/dl anses det som høyt kolesterol.

Under følger åtte gode tips for å holde kolesterolet på et helsemessig gunstig nivå.

1. Korianderfrø

Korianderfrø kan hjelpe kroppen med senke nivet av totalt kolesterol.

Forskning har vist at koriander kan hjelpe kroppen med å senke nivåene av det totale kolesterolet, det dårlige LDL-kolesterolet og tirglyserider. I tillegg har korianderfrø en hypoglykemisk effekt, og brukes derfor av enkelte i behandlingen av diabetes.

En god måte å innta koriander på er å tilsette to teskjeer korianderpulver til en kopp vann, koke opp og sile mixturen og drikke det som te to ganger om dagen. For ekstra smak kan du tilsette melk, kardemomme eller litt sukker.

2. Løk

For personer med høyt kolesterol kan det være gunstig å spise rødløk. Forskere i Hong Kong har funnet ut at rødløk bidra til å senke høyt kolesterol, og heve nivået av det gode HDL-kolesterolet.

Dette kan redusere risikoen for alvorlige hjerte- og karsykdommer, og det kan derfor være en god idé å inkludere mer løk, og også ingefær og hvitløk, i kostholdet ditt.

3. Eplecidereddik

Eplecidereddik kan bidra til å senke ditt totale kolesterol, samt triglyseridnivået, og er i tillegg en fin kur mot andre helseplager – som sure oppstøt, høyt blodtrykk, gikt og luftveisinfeksjoner.

Det anbefales å blande en teskje organisk eplecidereddik i et glass vann, og drikke dette to til tre ganger om dagen. Du kan også øke gradvis til to teskjeer. Dersom du ikke liker smaken av eplecidereddik kan du blande det med fersk appelsinjuice, eplejuice eller annen fruktjuice.

4. Appelsinjuice

Drikker du tre glass appelsinjuice om dagen kan du bidra til
å redusere blodkolesterolet på en fin og naturlig måte.

Drikker du tre glass appelsinjuice med fruktkjøtt om dagen kan du bidra til å redusere blodkolesterolet på en fin og naturlig måte. Dette fordi appelsiner er rike på C-vitaminer, folat (vitamin B9) og flavonoider.

En studie publisert i tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition konkluderte med at man ved å drikke 750 ml appelsinjuice om dagen kan øke det gode HDL-kolesterolet og triglyserider. Juicen kan også stabilisere forholdet mellom LDL og HDL i pasienter med hyperkolesterolemi.

Appelsinjuice forsterket med såkalte steroler er enda bedre. Studier har vist at tre gram med fytosteroler om dagen kan bidra med å senke det totale kolesterolnivået i blodet med så mye som 11%, og LDL med opptil 15%. Derfor bør du drikke to glass med sterolholdig appelsinjuice hver dag.

5. Kokosolje

Til tross for at det virker motstridende, med tanke på at det er mettede fettsyrer, anses kokosolje å være en gunstig kur for høyt kolesterol. Kokosolje inneholder laurinsyre som kan bidra til å øke nivåene av det gode HDL-kolesterolet, og forbedre forholdet mellom LDL og HDL.

Tilsett moderate mengder kokosolje til ditt daglige kosthold. Det anbefales å bruke en til to spiseskjeer daglig, men ikke bruk raffinert eller behandlet kokosolje.

6. Havregrøt

Å spise en skål med havregrøt hver morgen er en enkel og effektiv metode for å redusere kolesterolnivåene dine. Havregryn er fulle av løselige fibre, og kan redusere opptaket av kolesterol og LDL-nivået i blodet.

En og en halv kopp 3,5 dl kokt havregrøt, eller 2 dl havrekli, inneholder om lag tre gram av den løselige fiberen betaglukan. For et smakfullt måltid med ekstra helsegevinster kan du også tilsette frukt og nøtter – som epler, bananer, jordbær og valnøtter.

7. Nøtter

Valnøtter, mandler, peanøtter, hasselnøtter, pistasjnøtter, pekannøtter
og andre nøtter og frø kan være nyttige for å kontrollere høyt kolesterol.

Valnøtter, mandler, peanøtter, hasselnøtter, pistasjnøtter, pekannøtter og andre nøtter og frø kan være nyttige for å kontrollere høyt kolesterol fordi de er rike på plantesteroler og fiber. Spesielt valnøtter har vist seg å kunne senke nivåene for totalt kolesterol og triglyserid.

Du kan derfor med god samvittighet kose deg med en håndfull velsmakende, ristede nøtter om dagen, men bør likevel ikke overdrive det. I tillegg kan det lønne seg å øke inntaket av fullkorn og andre matvarer rike på fiber.

8. Omega-3

Fiskeolje og fet fisk som makrell, tunfisk, ørret, sild, villaks og sardiner er proppfulle av omega-3-fettsyrer. Disse fettsyrene kan bidra til å senke triglyseridnivåene i blodet, og på denne måten forebygge hjerte- og karsykdommer.

Studier har vist at personer med et kosthold som inneholder rikelig med omega-3 ofte har høyere nivåer av det gode kolesterolet HDL, og lavere nivåer av usunne triglyserider.

Omega-3-fettsyrer er med andre ord et av kroppens viktigste verktøy for å opprettholde et sunt kolesterolnivå, og det anbefales å få i seg ett til fire gram omega-3 hver dag. For vegetarianere er linfrø et godt alternativ til fisk. For de aller fleste kan det lønne seg å sikre omega-3-inntaket i form av kosttilskudd.

Hvilket omega-3-tilskudd bør jeg velge?

Polarkrill er et omega-3-tilskudd basert på krillolje – en av de beste og reneste kildene til omega-3 vi kjenner til. Fettsyrene i krillolje er vannløselige, noe som gjør at kroppen kan bryte ned og utnytte oljen raskere og mer effektivt enn omega-3-tilskudd av ren fiskeolje.

I tillegg til en god dose omega-3 inneholder Polarkrill også rikelige mengder av den kraftige antioksidanten astaxanthin, og daglig anbefalt dose av «supervitaminet» vitamin D. Denne kombinasjonen har gjort Polarkrill til et av markedets ledende omega-3-tilskudd.