7 naturlige måter å senke høyt blodtrykk på

Hvert år behandles flere hundre tusen nordmenn for høyt blodtrykk. Den utbredte helsetilstanden fører til ekstra belastning for hjertet, og kan være en utløsende årsak for hjerte- og karsykdommer, og spesielt hjerteinfarkt.

I Norge er det svært vanlig å bruke medisiner for å stabilisere blodtrykket, men dersom du ønsker en mer naturlig løsning på utfordringen finnes det heldigvis en rekke ting du kan gjøre selv for å senke blodtrykket ditt.

Under følger sju tips du kan benytte deg av for å sørge for at blodtrykket ditt ligger på et sunt og stabilt nivå.

En diett rik på frukt og grønnsaker kan bidra til å beskytte hjertet ditt.

1. Gå ned i vekt

Det er et etablert faktum at blodtrykket kan øke i takt med vekten, og det å opprettholde en sunn vekt er derfor noe av det viktigste du kan gjøre for å beskytte deg selv mot høyt blodtrykk. Vekttap har også vist seg kunne senke blodtrykket, og minske belastningen på hjertet.

Ifølge den amerikanske Mayo-klinikken øker risikoen hos:

  • Menn med et midjemål på over 102 cm
  • Kvinner med et midjemål på over 89 cm

2. Spis sunt og variert

En diett rik på frukt og grønnsaker er en god bidragsyter for å holde blodtrykket i sjakk.

Studier som har tatt for seg Middelhavsdietten – som inneholder mye plantebaserte matvarer, korn og sunt fett fra blant annet nøtter og olivenolje – har vist at et slikt kosthold kan bidra til å beskytte hjertet ditt. Det skyldes at disse matvarene har innholdsstoffer som kan bidra til å motvirke betennelser, noe som igjen fører til sterkere og klarere blodkar.

Og én ting er alle eksperter enige om: Unngå bearbeidet mat så ofte som mulig.

3. Tren jevnlig

Ved å svette kan du beskytte deg selv mot hypertensjon. Mellom 30 og 60 minutter med trening flere dager i uken kan bidra til å senke blodtrykket. Og dersom ikke treningssentre er noe for deg kan også en fin gåtur i skogen være godt for hjertet ditt.

Du bør ikke drikke mer enn fire kopper kaffe om dagen.

4. Kutt ned på koffein

Selv for personer som ikke sliter med hypertensjon har koffein vist seg å føre til en rask økning i hjertefrekvens og blodtrykk. Det er fremdeles ukjent hvorfor dette skjer, men en teori er at adrenalinet får blodtrykket til å stige.

En annen teori er at koffeinen påvirker hvor vide arteriene dine er.

Noen mennesker er mer sensitive til koffein enn andre, så det anbefales å finne ut hvor mye koffein kroppen din tåler. En pekepinn fra flere helseorganisasjoner er at øvre grense bør være fire kopper kaffe om dagen.

5. Slapp av

For mye stress kan få blodet ditt til å koke, i det minste midlertidig. Det er ikke bekreftet av vitenskapen at stress fører til høyt blodtrykk, men flere helseorganisasjon, deriblant The American Heart Association, har påpekt at hormoner forbundet med kroppens forsvarsmekanismer kan få hjertet til slå raskere og blodkarene til å trekke seg sammen. Dette kan resultere i høyere blodtrykk i en kort periode.

Det å sørge for at ikke stressnivået blir for høyt, og å ta vare på din mentale helse, er viktig for din grunnleggende velvære, så ikke overse signalene dersom du føler deg overveldet i stressende situasjoner.

6. Stump røyken og kutt ned på alkoholen

Nikotin og alkohol kan bidra til å øke blodtrykket i korte eller lengre perioder.

Nikotin fortsetter å øke blodtrykket selv etter at du har stumpet sigaretten, noe som gjør at røykere holder blodtrykket på et høyere nivå gjennom hele dagen. For mye alkohol kan også øke blodtrykket i korte perioder, og ved inntak av større mengder alkohol opprettholdes disse nivåene på samme måte som røyking.

Dessuten kan jevnlig inntak av alkohol føre til økt kroppsvekt, som igjen er en risikofaktor for høyt blodtrykk. Kutter du ned på alkoholen, og stumper røyken, kan du derfor senke risikoen for høyt blodtrykk.

7. Ta omega-3-tilskudd

Gjentatte studier har vist at omega-3 kan bidra til normalt blodtrykk hos både kvinner og menn i alle aldre.

Polarkrill er et naturlig omega-3-tilskudd utviklet for alle som ønsker å ta bedre vare på blant annet hjerte, blodtrykk, hjerne, syn og muskler. DHA og EPA bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk
(den gunstige virkningen oppnås ved et daglig inntak av 250 mg EPA og DHA).

I tillegg til en god dose omega-3 inneholder Polarkrill også rikelige mengder av antioksidanten astaxanthin, og daglig anbefalt dose av «supervitaminet» vitamin D. Denne kombinasjonen har gjort Polarkrill til et av markedets ledende omega-3-tilskudd.