Omega-3 dosering

Omega-3 dosering

 

Du har antageligvis hørt hvor viktig det er med omega-3-fettsyrer, men hvor mye trenger man egentlig? Kan man få for mye?

Du trenger å få tilført omega-3-fettsyrer gjennom kosten, da kroppen ikke produserer disse fettsyrene selv. Matvarene vi får anbefalt å spise er blant annet:

  • Sardiner
  • Sild
  • Makrell
  • Laks

Alle disse er fete fisketyper, og i tillegg til disse har vi de vegetabilske kildene til Omega-3, alger og frø. Men hva er egentlig dosen omega-3 du trenger i løpet av dagen? Får man nok igjennom kosten?

De to viktigste Omega-3 fettsyrene er eikosapentaensyre (EPA) og dokosaheksaensyre (DHA), som mest effektivt hjelper oss å opprettholde en god helse. En annen omega-3-fettsyre er alfalinolensyre (ALA) som finnes i vegetabilske kilder. ALA kan omdannes i kroppen til DHA og EPA, men siden denne prosessen er mindre effektiv er det bedre å innta DHA og EPA direkte. DHA er spesielt viktig for å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon.

Det vil si omega-3-fettsyrene vi kan gjøre best nytte av er EPA og DHA.

Hvor mye trenger jeg?

EUs matmyndighet, EFSA, anser 250-500 milligram EPA + DHA per dag som tilstrekkelig for friske voksne.

For å få i deg dette bør du spise fet fisk 2-3 ganger i uken. Gjør du ikke det er et kosttilskudd et godt alternativ.

Hvorfor bør jeg velge Polarkrill?

Polarkrill gir deg hele 670 mg Omega-3 fettsyrer, i tillegg til at produktet inneholder anbefalt dagsdose av vitamin D. Du får også i deg en av naturens sterkeste antioksidanter som finnes naturlig i krill, astaxanthin. Det er denne som gir den flotte rødfargen til både krill og laks.

To kapsler med Polarkrill inneholder 670 mg omega-3-fettsyrer (hvorav 340 mg EPA og 223 mg DHA), 2 mg astaxanthin og 10 µg vitamin D3.

I tillegg, vil du med Polarkrill møte helsedirektoratets daglige anbefaling av D-vitamin. D-vitamin bidrar til å opprettholde immunforsvarets normale funksjon.

To kapsler med Polarkrill om dagen er derfor tilstrekkelig for å møte ditt behov av omega-3-fettsyrer, og kan være med på å holde deg ved god helse lenger.

I tillegg inneholder Polarkrill antioksidantet astaxanthin. Astaxanthin er stoffet som gir laks og krill den karakteristiske rødfargen. Antioksidanter beskytter cellene i kroppen mot frie oksygenradikaler.