Hvorfor skal vi få i oss nok omega-3?

Hvorfor skal vi få i oss nok omega-3?

Omega- 3 spiller en viktig rolle for de viktigste organene og funksjonene i kroppen vår.  Vi kan ikke lage disse fettsyrene selv så det er viktig å få i seg nok gjennom kosten.

Her er syv gode grunner til at du bør få i deg nok omega-3 fettsyrer!

1. Demper betennelse i kroppen

«La mat være din medisin» sa greske Hippokrates, legekunstens far.

Sliter du med betennelser i kroppen kan du implementere flere ingredienser i kostholdet som demper betennelser samtidig som du bevisst velger bort matvarer som kan øke betennelse. Mye mettet fett, raffinert mel og sukker er assosiert med høyere nivå av betennelsesstoffer i blodet.

Middelhavskost med mye omega-3-fettsyrer fra fet fisk er ofte portrettert som et sunt kosthold. Områder der dette kostholdet er utbredt er det lavere dødelighet og mindre hjertesykdom.

2. Viktig for immunforsvar og vekst

Ødelagte søppelproteiner inne i cellene våre kan føre til sykdom og omega-3 hjelper cellene med å fjerne disse skadelige stoffene.

Polarkrill inneholder også D-vitamin som bidrar i vedlikeholdet av immunforsvaret.

3. Hjerte- og karsykdom

Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til hjertets normalfunksjon.

Omega-3 kan virke gunstig på hjertets aktivitet og gi en positiv endring i fettsammensetning i blodet, og hjelper til med å bevare et friskt hjerte og et sunt kretsløp.

4. Leddgikt

Ved leddgikt vil immunsystemet som normalt bekjemper infeksjoner rette seg mot leddene. Revmatiker.no skriver om hvordan undersøkelser har vist at omega-3-fettsyrer kan redusere smerter. Les mer om dette her. Omega-3-fettsyrer kan også motvirke stivhet.

5. Hjernen

Hjernen er en muskel vi trener opp gjennom hele livet. Det skjer stadig omstrukturering i hjernen og hjernens plastisitet er dens evne til å forme seg og skape nye nervebaner.

Omega-3-fettsyrer er viktig for hjernens struktur og funksjon. Det er viktig å få i seg nok omega-3-fettsyrer for å sikre normal utvikling og optimal funksjon av hjernen gjennom hele livet.

Les mer om omega-3-fettsyrer og hjernen i denne artikkelen på forskning.no.

6. Synsfunksjon

Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.

7. Hud, hår og negler

Kroppen vil først forsyne de viktigste organene med de omega-3-fettsyrer. Derfor kan et symptom på mangel være tørr hud, tørt hår og flisete negler.