5 helsefordeler du kan få ved å ta omega-3 hver eneste dag

Når det kommer til å opprettholde en god generell helse er det ingen næringsstoffer som er viktigere enn de lange, flerumettede fettsyrene dokosaheksaensyre (DHA) og eikosapentaensyre (EPA) – bedre kjent som omega-3.

Omega-3-fettsyrer spiller en essensiell rolle for alle våre viktigste organer og funksjoner, og tilegnes en lang rekke vitenskapelig dokumenterte helseeffekter.

Den enkle forklaringen på hvorfor omega-3-tilskudd har vist så gode resultater er at du ikke tilfører kroppen noe ekstra, men tvert imot gir den næringsstoffene den trenger i utgangspunktet.

På denne måten bidrar omega-3 til å opprettholde kroppens normale funksjoner, slik at den kan fungere optimalt i lengre tid.

Omega-3 produseres ikke i kroppen

I motsetning til de fleste andre viktige næringsstoffene du trenger for å opprettholde en god helse produseres ikke omega-3 i kroppen. Med andre ord er omega-3 et spesielt viktig næringsstoff, fordi det må tilføres gjennom kosten.

Noen av de beste kildene til omega-3 er fet fisk som laks, sild, ørret, makrell, ansjos og sardiner, samt krepsdyr som reker og krill. Dersom du ikke spiser fisk minimum to til tre ganger i uken bør du imidlertid sørge for å få i deg de marine fettsyrene kroppen din trenger i form av kosttilskudd.

Det er også viktig å forsikre seg om at fisken du spiser faktisk inneholder rikelige mengder med de næringsstoffene du trenger. Fisken vi spiser i dag er ofte langt mindre næringsrik enn den var da foreldrene dine var unge, og oppdrettsfisk står på «verstinglista».

5 grunner til å ta omega-3 daglig

Det finnes en rekke helsefordeler som forbindes med et sunt inntak av omega-3.

Daglig inntak av omega-3-tilskudd kan blant annet bidra til å:

  • Opprettholde normal hjernefunksjon
    den gunstige virkningen oppnås ved et daglig inntak av 250 mg DHA
  • Opprettholde normalt syn
    den gunstige virkningen oppnås ved et daglig inntak av 250 mg DHA
  • Opprettholde hjertets normale funksjon
    den gunstige virkningen oppnås ved et daglig inntak av 250 mg EPA og DHA
  • Opprettholde normale triglyseridnivåer i blodet
    den gunstige virkningen oppnås ved et daglig inntak av 250 mg EPA og DHA
  • Opprettholde normalt blodtrykk
    den gunstige virkningen oppnås ved et daglig inntak av 250 mg EPA og DHA

Kort oppsummert betyr dette at rikelig med omega-3 kan bidra til at du får et bedre, sunnere og friskere liv. Husk at mange viktige funksjoner i kroppen er avhengige av omega-3 for å fungere slik de skal.

Krill er en av de reneste og mest effektive kildene til omega-3 vi vet om.

Så hvilket omega-3-tilskudd bør jeg velge?

Det finnes et hav av omega-3-tilskudd på det norske markedet – du finner dem i daligvarebutikken, på apoteket og i annonser på tv, radio og internett. Derfor kan det være en utfordring å finne det rette produktet for deg.

Polarkrill er et av markedets ledende omega-3-tilskudd, og er utviklet spesifikt for nordiske forhold. I dag får over 40.000 nordmenn dekket sitt behov for omega-3 og vitamin D, samt en god dose av den kraftige antioksidanten astaxanthin, ved å ta to krillkapsler daglig.